Sistemul RO e-Factura devine obligatoriu din 2024
Facturarea electronică devine obligatorie în relațiile B2B dintre firmele românești
România a obținut de curând o derogare de la Consiliul UE pentru obligativitatea sistemului RO e-Factura în cadrul tuturor tranzacțiilor realizate între firmele stabilite în țara noastră, măsură ce se va aplica de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2026.
Sistemul de facturare electronică este operațional din iulie 2022, fiind obligatoriu însă doar pentru facturile emise de companiile private în relațiile cu instituțiile statului și pentru cele aferente livrării de bunuri cu risc fiscal ridicat, conform Legii nr. 139/2022.
Prin implementarea sistemului de facturare electronică în relațiile dintre companii, autoritățile urmăresc atât scăderea deficitului de încasare TVA estimat la 35,5% conform raportului pe anul 2022 publicat de Comisia Europeană, cât și dezvoltarea unei metode digitale eficiente de a îmbunătăți transparența financiară și a reduce evaziunea fiscală.
Până vom avea actul normativ ce detaliază implementarea generalizată a sistemului RO e-Factura, vă recomandăm să citiți acest scurt ghid pentru a afla mai multe despre procesul de facturare electronică și ce presupune acesta.
Ce este sistemul RO e-Factura?
RO e-Factura este o aplicație de facturare electronică prin care firmele românești pot emite, transmite și primi facturi sub forma unui fișier electronic de tip XML, ceea ce permite verificarea și validarea automată a acestuia.
Ce firme trebuie să folosească RO e-Factura în 2023?
Potrivit legislației actuale, obligativitatea folosirii sistemului de facturare electronică se aplică următoarelor două categorii de tranzacționări:
- Business to Government (B2G): achizițiile publice realizate de către instituțiile statului de la companii private
- Business to Business (B2B): livrarea de bunuri încadrate conform legii în categoria produselor cu risc ridicat de evaziune fiscală
Care sunt categoriile de bunuri vizate de RO e-Factura?
Conform Ordinului 12/2022, produsele cu risc fiscal ridicat pentru care este necesară utilizarea sistemului RO e-Factura se împart în 5 categorii:
- Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile
- Băuturi alcoolice
- Construcții noi
- Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș)
- Îmbrăcăminte și încălțăminte
Cum se poate accesa sistemul de facturare electronică?
Pentru a putea utiliza sistemul RO e-Factura, contribuabilii trebuie să fie înregistrați pe platforma SPV (Spațiu Privat Virtual) în nume propriu, prin reprezentant legal sau prin împuternicit, conform OMFP 660/2017.
Sistemul de facturare electronică poate fi accesat direct din SPV sau prin intermediul API-ului. Pentru mai multe informații, consultați pagina ANAF dedicată proiectului de digitalizare e-Factura.
Dacă aveți întrebări, vă invităm să accesați ghidul cu Întrebări frecvente și răspunsuri specifice sistemului RO e-Factura publicat de Ministerul Finanțelor.
Beneficii ale sistemului electronic de facturare RO e-Factura
Implementarea sistemului RO e-Factura la nivel general în România va aduce numeroase avantaje atât pentru administrația publică cât și pentru mediul de afaceri privat. Dintre aceste beneficii dorim să amintim în continuare pe cele mai importante precum:
- Crearea unei imagini clare și în timp real asupra achizițiilor publice și a tranzacțiilor B2B dintre companiile românești
- Accesul direct la un sistem interconectat cu alte sisteme similare existente în țările membre ale Uniunii Europene
- Facilitarea participării companiilor la licitațiile pentru contracte publice din orice stat membru UE
- Combaterea fraudei și a evaziunii fiscale la nivel național și european
- Eficientizarea procesului de colectare TVA prin verificarea automată a sumelor declarate, respectiv a celor plătite și a facturilor emise
- Dezvoltarea unei sistem de verificare de la distanță a documentelor de către inspectorii ANAF
- Colectarea de date relevante pentru analiza evoluției economice a mediului de afaceri românesc și determinarea unor politici fiscale menite să încurajeze dezvoltarea firmelor
- Reducerea costurilor administrative atât pentru contribuabili cât și pentru organele fiscale
Cum se pot pregăti firmele pentru implementarea internă a sistemului RO e-Factura?
Companiile vor trebuie să determine soluțiile informatice potrivite modelului lor de afaceri care le permit să prelucreze și să transmită datele în formatul special cerut de ANAF. Această decizie va implica, după caz, îndrumarea departamentelor de IT din organizații sau a personalului specializat care se ocupă cu dezvoltarea infrastructurii digitale a companiei.
Din fericire, numeroase programe de facturare precum SmartBill și FGO oferă deja abonamente cu integrare e-Factura care acoperă tot ce ține de generarea de facturi electronice și transmiterea lor în SPV.
Nu lăsați ultimele modificări legislative să vă ia afacerea prin surprindere. Uitați de grijile contabile cu BMM Premium Tax!
Echipa noastră de experți contabili vă pune la dispoziție servicii de contabilitate și consultanță financiar-contabilă de calitate superioară adaptate nevoilor business-ului dumneavoastră și cerințelor mediului de afaceri actual.
Pentru mai multe informații sau întrebări, vă rugăm să ne contactați la numărul de telefon 0743-407.407 sau la e-mail bmmpremiumtax@gmail.com.