Lichidarea unei firme, este mult mai laborioasă și mai costisitoare decât a unui PFA.
Acesta este unul dintre principalele motive pentru care mulți freelanceri sau întreprinzători care au afaceri mai mici, preferă PFA-ul în locul SRL-ului.
Dacă te afli în situația neplăcută în care ai un SRL și vrei să „scapi” de el, sperăm să te ajute informațiile din acest articol.
Ce înseamnă să lichidezi o firmă?
Lichidarea unei firme reprezintă totalitatea operațiunilor care au ca scop finalizarea operațiunilor comerciale aflate în curs la data dizolvării societății, transformarea bunurilor societății în lichidități, plata datoriilor acesteia, precum și împărțirea activului net între asociați.
Încetarea existenței societății comerciale presupune realizarea unor operațiuni care să aibă drept rezultat atât încetarea personalității juridice, cât și lichidarea patrimoniului societății.
Care sunt etapele lichidării unei firme?
Lichidarea unei firme impune parcurgerea a două etape distincte: dizolvarea societăţii şi lichidarea societăţii.
Etapa de dizolvare a societății cuprinde anumite operaţiuni care pregătesc încetarea existenţei societăţii. În această fază, personalitatea juridică nu este afectată, însă dizolvarea pune capăt activităţii normale a societăţii.
Etapa de lichidare a societăţii cuprinde acele operaţii de lichidare a patrimoniului societăţii, plata creditorilor şi împărţirea soldului între asociaţi. În această fază, societatea continuă să îşi păstreze personalitatea juridică, dar ea este subordonată cerinţelor lichidării.
Dizolvarea societății
Care sunt căile de dizolvare a societății?
Dizolvarea societăţii comerciale se realizează pe trei căi:
Dizolvarea de drept a societăţii
Dizolvarea societăţii prin voinţa asociaţilor
Dizolvarea societăţii pe cale judecătorească.
Dizolvarea nu are nici o consecinţă asupra personalităţii juridice a societăţii. Prin dizolvare, societatea nu se desfiinţează, ci ea îşi continuă existenţa juridică, însă numai pentru operaţiunile de lichidare.
În această etapă, asociații încă se mai pot răzgândi asupra procedurii de lichidare.Se întâlnesc multe cazuri în practică, în care societatea revine din starea de dizolvare, urmând ca ulterior să își reia activitatea.
Lichidarea societății
Decizia de începere a procedurii de lichidare voluntară aparține asociaților sau acționarilor. Aceștia pot desemna un lichidator care să se ocupe de lichidarea patrimoniului și de radierea societății, atât din registrul comerțului, cât și de la administrația financiară.
Care pot fi motivele lichidării unei firme?
Motivele pentru care se ia decizia lichidării unei firme, pot fi diverse:
Trecerea timpului stabilit pentru durata societăţii
Imposibilitatea realizării obiectului societăţii sau realizarea acestuia
Declararea nulităţii societăţii
Hotărârea tribunalului
Falimentul societăţii
Alte cauze prevăzute de lege sau actul constitutiv al societăţii:
societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot întruni;
societatea nu a depus în cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, situaţiile financiare anuale sau alte acte care potrivit legii se depun la oficiul registrului comerţului;
societatea şi-a încetat activitatea, nu are sediul social cunoscut ori nu îndeplineşte condiţiile referitoare la sediul social sau asociaţii au dispărut ori nu au domiciliul cunoscut sau reşedinţa cunoscută;
societatea nu şi-a completat capitalul social în condiţiile legii.
Ce presupun operațiunile de lichidare?
Lichidarea unei firme impune efectuarea unor operaţiuni care au drept rezultat lichidarea patrimoniului societăţii. Aceste operaţiuni constau în lichidarea activului şi pasivului societăţii.
Scopul operaţiunilor de lichidare a activului şi pasivului societăţii este transformarea bunurilor societăţii în lichidități şi achitarea datoriilor societăţii. Eventualul activ net se repartizează asociaţilor.
Lichidarea activului societăţii.
Operaţiunile de lichidare a activului societăţii cuprind transformarea bunurilor societăţii în lichidități (bani) şi încasarea creanţelor pe care societatea le are faţă de terţi.
Lichidarea pasivului societăţii.
Prin lichidarea pasivului societăţii se înţelege plata datoriilor societăţii către creditorii săi.
Cea mai simpla metodă de a închide o firmă este cea prin lichidare voluntară fără lichidator.
Care este modalitatea de desfășurare a procedurii de lichidare voluntară?
Din momentul în care este desemnat un lichidator, acestuia îi revine în totalitate conducerea societății, în baza deciziei asociaților.
Lichidatorul va întreprinde următoarele activități:
inventarierea patrimoniului;
întocmirea bilanțului de început al lichidării;
plata obligațiilor față de terți, inclusiv față de bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale și fondurilor speciale;
întocmirea și depunerea declarațiilor nedepuse la termenele legale;
încasarea eventualelor creanțe neprescrise;
evaluarea și valorificarea activelor;
păstrarea registrelor contabile și a actelor de proprietate a bunurilor aflate în patrimoniu;
repartizarea bunurilor, respectiv a sumelor obținute din valorificarea patrimoniului către acționari;
plata impozitului rezultat din lichidare;
obținerea certificatului de atestare fiscală emis de organul fiscal teritorial din care să rezulte că societatea nu înregistrează debite restante;
întocmirea raportului de lichidare;
întocmirea raportului de repartizare către asociați a activului rămas în urma lichidării societății.
În situația în care societatea înregistrează datorii la ANAF sau către alte autorități, dacă are declarații nedepuse sau este declarată inactivă de către ANAF, înainte de a începe operațiunile de lichidare, toate aceste probleme trebuiesc rezolvate.La finalul operațiunilor, societatea trebuie să obțină de la ANAF un certificat de atestare fiscală din care să rezulte că mai sunt nici un fel de obligații neîndeplinite.
Radierea societății
Radierea înseamnă încetarea existenței firmei ca persoană juridică, practic aceasta va fi scoasă din evidența Oficiului Registrului Comerțului.
Pentru operațiuni de lichidare voluntară a societății Dvs, puteți apela cu încredere la experții noștri contabili.
Telefon: 0743-407.407
E-mail: bmmpremiumtax@gmail.com
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice.Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.